· Gotika je umělecký sloh vycházející z germánského cítění v protikladu k antice
· vznik ve Francii
· v Itálii se neujala
· od druhé poloviny 12. století a pokračuje ve vrcholném středověku zhruba po další tři století
· V Německu a střední Evropě trvala až do počátku 16. století, kdy se v Itálii a Francii již prosadila renesance
ARCHITEKTURA
· Vertikalismus- vysoké se zdůrazněnými kolmicemi, v samotné stavbě i jejích jednotlivých částech, optický dojem odhmotnění a přiblížení k Bohu
· Podélný půdorys- nejčastěji 3 lodě, nejvíce 5 lodí, u drobných kostelíků 1 loď. Příčná loď= transept
· Lomený oblouk- nejdříve širší méně lomený, postupně vysoký ostře lomený. Tento oblouk je používán v oknech, portálech a všech zdobných částech stavby, i v uměleckém řemesle. Podle tvaru oblouku lze určit i léta vzniku.
· Křížová klenba- průnik dvou valených kleneb. Je podepřena žebry, které jsou svedeny do přípor před pilíři- váha stropu je převedena do úzkých partií, což umožnilo odlehčit zdi, díky čemuž mohou být na stěnách velká okna. Je tak vytvořen vnitřní opěrný systém stavby. Klenební žebra v průběhu vývoje gotiky ztratila nosnou funkci a stala se dekorativním prvkem. Místo překřížení žeber- svorník, bývá zdoben růžicemi apod.
· Sloupy- podílí se na vnitřním opěrném systému, drží klenbu. Jsou válcovité, osmiboké (přerůstají v pilíře) nebo svazčité
· Vnější opěrný systém- z vnější strany podpírá pilíře, které zachycují tlak klenby. Skládá se z opěrných oblouků a opěrných pilířů. Především u gotických katedrál.
· Věže- hranolové. 1 věž nad křížením lodí, 2 věže na obou stranách portálu
· Portál- bohatě zdobený (sochy, reliéfy)
· Triforium- balkon nad arkádami hlavní lodi
· Zdobné prvky- mezi nejrozšířenější patří fiály (drobné věžičky), které zdobily střechu a vnější opěrný systém, chrliče (fantastické hlavy s otevřenou tlamou, které chrlily vodu stékající ze střech)
Typy architektur
· Kostely
· kláštery-Mont saint Miscel
· kaple
· katedrály- kostel s biskupskou katedrou, ve středověku centrem náboženského uctívání, speciální organizace sdružující všechny pracující na katedrále
ČESKÁ ARCHITEKTURA
· Rozdělení:
o raná (přemyslovská) 1250- 1338
o vrcholná (lucemburská) 1350- 1450
o pozdní (jagellonská/ vladislavská) konec 15. st, počátek 16. St
RANÁ GOTIKA
· jednoduché
· nepravidelné zdivo
· málo zachovaná
Památky církevní
Staronová synagoga (pařížská ulice)
Klášter sv. Anežky (dnes NG)
Vyšebrodský klášter
Klášter Zlatá Koruna
Kostel sv. Bartoloměje v Kolíně
Kostely v Jihlavě, Tišnově, Třebíči
Památky světské
Zvíkov (pod Orlickou přehradou, soutok Vltavy a Otavy)- dobře zachovaná raně gotická kaple
Hrad a most v Písku
Hrad Kost
VRCHOLNÁ GOTIKA
· velký rozvoj architektury
· vliv Francie
· složité klenby
· komplikované kaple
· experimenty s půdorysy
Památky církevní
Chrám sv. Víta
Kostely sv. Jindřicha, Apolináře, Štěpána, Panny Marie Sněžné (mimořádně vysoká klenba, bez věže)- Praha
Kostel sv. Bartoloměje v Kolíně nad Labem
Světské
Karlův most - staroměstská brána
Staroměstská radnice (pravá část gotická, levá renesanční, gotická věž, síň, vestibul)
Dům u kamenného zvonu (skoro nic původní po rekonstrukci)
Karolinum (vnitřek gotický, barokní průčelí)
Karlštejn – (vybudován pro úschovu korunovačních klenotů a sv. ostatků, významná kaple sv. Kříže- obrazy mistra Theodorika)
Chrám sv. Víta, Václava a Vojtěcha
· stavitelé: Matyáš z Arrassu (postavil chrám po triforium, pak zemřel), Petr Parléř, Josef Moker (dostavěl chrám v 19.st)
· novogoticky dostaven
· trojlodní půdorys, příčná loď
· ochoz s věncem kaplí
· jižní průčelí- gotické- slavnostní vchod se zlatou bránou, mozaika (poslední soud), kruhové okno
· hlavní věž- nedokončena v gotice→ renesanční helmice, největší pražský zvon
· opěrné oblouky zakotveny v opěrných pilířích
· opěrný systém tvoří samostatnou konstrukci→ stavba by se obešla beze zdí i bez kleneb→ obrovská okna
· více než 100 chrličů
· interiér- síťová klenba, triforium- busty od P.Parléře (14 soch světců, arcibiskupa Arnošta z Pardubic a Karla IV., jeho žen, busty stavitelů P.Parléře a Matyáše z Arrassu)
Svatováclavská kaple
· samostatná kaple
· odlišná architektura, nástěnné malby, na stěnách drahé kameny a zlato
· uložený korunovační klenoty, hrob sv. Václava
Královské mauzoleum
· - mramorová hrobka
Kaple sv. Kříže
· z ní vchod do krypty, kde je hrobka českých králů
POZDNÍ GOTIKA
· složité klenby: plamenná, hvězdicová, sklípková, síťová
· žebra někdy mají jen dekorativní funkci
· pozdně gotické památky velmi často přecházejí do renesance
· významní architekti
o Matěj Rejsek (prašná Brána, chrám sv. Barbory)
o Benedikt Riedl (Vladislavský sál, sv. Barbora)
Památky církevní
kostel Nanebevzetí Panny Marie v Mostě - původně raně gotická bazilika→ 13.st, stavba kostela začala počátkem 16. st. Z původní baziliky zůstal krypta.
Sv. Barbora
Kostel sv. Mikuláše v Lounech - stavitel Pavel z Pardubic, připomíná Riedlovo dílo
Světské
Prašná brána - na místě původní brány dvorské, dokončena v 15.st, architekt Matěj Rejsek, sochařská výzdoba (králové, andělé, čeští patroni, světci, Kristus, Panna Marie s Ježíšem). Různé druhy kleneb - hvězdová (1.patro) a síťová (2. a 3. patro)
Rytířský sál na Křivoklátě
Vladislavský sál
MALÍŘSTVÍ
· náměty náboženské, světské jen výjimečně
· barevnost, nápadná pestrost
· symbolické barvy
· vertikalita
· tvarová stylizace→ deformace (vrcholem stylizace dvorský= krásný sloh)
· podrobné, detailní, popisné
ó Knižní iluminace – Velislavova bible
ó Nástěnná malba – Strakonice, karlštejn
ó Vitráže, mozaiky, malba na sklo
ó Desková malba
o Vaječná tempera
o malba na dřevěné desky natřená křídovou barvou, nebo potažená plátnem
o hlavně oltářní malba - anonymita
o Mistr vyšebrodského oltáře
9 desek ze života Krista, zvěstování panně Marii, z mrtvých vstání, madona Veverská
o Mistr Theodorik, dvorní malíř K IV.
kaple sv. Kříže, cyklus Kristovo nebeské vojsko, klanění tří králů
o Mistr třeboňského oltáře
oboustranně pomalované desky
Kristus na hoře Olivetské a tři světice ( kateřina, markéta, barbora), kladení do hrobu a tři světci (-jiří, řehoř, jeroným), z mrtvých vstání
o Mistr Litoměřického oltáře
ukřižování
SOCHAŘSTVÍ
· Velký rozvoj
· Socha se pomalu osamostatňuje od architektury
· Více realistické
· Různé typy
· portréty
· mramor, pískovec, dřevo
· 2 hlavní typy
o Katedrální plastika- na průčelí katedrál, kamenná, původně sloupovité a jednoduché, bez pohybu→ postupně se přibližovaly realitě, zobrazuje svaté, panovníky, …
o Oltářní plastika – dřevěná, uvnitř kostela, barevná, polychromovaná, více pohybu- esovité prohnutí, gesta
§ Raná gotika- exprese, sochy nejsou efektivní, ale zdůrazňují cit
§ Vrcholná gotika- krásný/dvorský styl, silná stylizace→ zdokonalování
ZNAKY:
· jednopohledové
· polychronie (barevnost)
· stylyzované
NÁMĚTY:
· Ukřižování- expresivní
· Pieta- citová, př. Pieta z Hluboké n.Vltavou (krásný styl)
· Madona s děťátkem- př. Plzeňská, Krumlovská, z Bečova
· Sochy svatých- př. Sv. Jiří (nádvoří pražského hradu), Sv. Jan (Týnský chrám)
Materiál - kámen, lipové dřevo- sochy se potáhly jemným plátnem, to přilnulo a pak se polychromovalo
· postupná tendence k realismu
př. Kristus na hoře Olivetské, Olomouc, 15.st
Národní galerie v Praze
Národní galerie v Praze
Anežský klášter (1. gotická stavba v Praze) -stálá expozice (středověké umění v Čechách a střední Evropě 1200 - 1550. České gotické umění, Německé a rakouské umění, středověké umělecké řemeslo)
Žádné komentáře:
Okomentovat