středa 25. května 2011

4) Gotické umění, česká gotika a její význam


·         Gotika je umělecký sloh vycházející z germánského cítění v protikladu k antice
·         vznik ve Francii
·         v Itálii se neujala
·         od druhé poloviny 12. století a pokračuje ve vrcholném středověku zhruba po další tři století
·         V Německu a střední Evropě trvala až do počátku 16. století, kdy se v Itálii a Francii již prosadila renesance
                                                       
ARCHITEKTURA
·         Vertikalismus- vysoké se zdůrazněnými kolmicemi, v samotné stavbě i jejích jednotlivých částech, optický dojem odhmotnění a přiblížení k Bohu
·         Podélný půdorys- nejčastěji 3 lodě, nejvíce 5 lodí, u drobných kostelíků 1 loď. Příčná loď= transept
·         Lomený oblouk- nejdříve širší méně lomený, postupně vysoký ostře lomený. Tento oblouk je používán v oknech, portálech a všech zdobných částech stavby, i v uměleckém řemesle. Podle tvaru oblouku lze určit i léta vzniku.
·         Křížová klenba- průnik dvou valených kleneb. Je podepřena žebry, které jsou svedeny do přípor před pilíři- váha stropu je převedena do úzkých partií, což umožnilo odlehčit zdi, díky čemuž mohou být na stěnách velká okna. Je tak vytvořen vnitřní opěrný systém stavby. Klenební žebra v průběhu vývoje gotiky ztratila nosnou funkci a stala se dekorativním prvkem. Místo překřížení žeber- svorník, bývá  zdoben růžicemi apod.
·         Sloupy- podílí se na vnitřním opěrném systému, drží klenbu. Jsou válcovitéosmiboké (přerůstají v pilíře) nebo svazčité
·         Vnější opěrný systém- z vnější strany podpírá pilíře, které zachycují tlak klenby. Skládá se z opěrných oblouků a opěrných pilířů. Především u gotických katedrál.
·         Věže- hranolové. 1 věž nad křížením lodí, 2 věže na obou stranách portálu
·         Portál- bohatě zdobený (sochy, reliéfy)
·         Triforium- balkon nad arkádami hlavní lodi
·         Zdobné prvky- mezi nejrozšířenější patří fiály (drobné věžičky), které zdobily střechu a vnější opěrný systém, chrliče (fantastické hlavy s otevřenou tlamou, které chrlily vodu stékající ze střech)
Typy architektur
·         Kostely
·         kláštery-Mont saint Miscel
·         kaple
·         katedrály- kostel s biskupskou katedrou, ve středověku centrem náboženského uctívání, speciální organizace sdružující všechny pracující na katedrále

 ČESKÁ ARCHITEKTURA
·         Rozdělení:
o    raná (přemyslovská) 1250- 1338
o    vrcholná (lucemburská) 1350- 1450
o    pozdní (jagellonská/ vladislavská) konec 15. st, počátek 16. St

RANÁ GOTIKA
·         jednoduché
·         nepravidelné zdivo
·         málo zachovaná
Památky církevní
Staronová synagoga (pařížská ulice)
Klášter sv. Anežky (dnes NG)
Vyšebrodský klášter
Klášter Zlatá Koruna
Kostel sv. Bartoloměje v Kolíně
Kostely v Jihlavě, Tišnově, Třebíči
Památky světské
Zvíkov (pod Orlickou přehradou, soutok Vltavy a Otavy)- dobře zachovaná raně gotická kaple
Hrad a most v Písku
Hrad Kost


VRCHOLNÁ GOTIKA
·         velký rozvoj architektury
·         vliv Francie
·         složité klenby
·         komplikované kaple
·         experimenty s půdorysy
Památky církevní
Chrám sv. Víta
Kostely sv. Jindřicha, Apolináře, Štěpána, Panny Marie Sněžné (mimořádně vysoká klenba, bez věže)- Praha
Kostel sv. Bartoloměje v Kolíně nad Labem
Světské
Karlův most - staroměstská brána
Staroměstská radnice (pravá část gotická, levá renesanční, gotická věž, síň, vestibul)
Dům u kamenného zvonu (skoro nic původní po rekonstrukci)
Karolinum (vnitřek gotický, barokní průčelí)
Karlštejn – (vybudován pro úschovu korunovačních klenotů a sv. ostatků, významná kaple sv. Kříže- obrazy mistra Theodorika)
Chrám sv. Víta, Václava a Vojtěcha
·         stavitelé: Matyáš z Arrassu (postavil chrám po triforium, pak zemřel), Petr Parléř, Josef Moker (dostavěl chrám v 19.st)
·         novogoticky dostaven
·         trojlodní půdorys, příčná loď
·         ochoz s věncem kaplí
·         jižní průčelí- gotické- slavnostní vchod se zlatou bránou, mozaika (poslední soud), kruhové okno
·         hlavní věž- nedokončena v gotice renesanční helmice, největší pražský zvon
·         opěrné oblouky zakotveny v opěrných pilířích
·         opěrný systém tvoří samostatnou konstrukci stavba by se obešla beze zdí i bez kleneb obrovská okna
·         více než 100 chrličů
·         interiér- síťová klenba, triforium- busty od P.Parléře (14 soch světců, arcibiskupa Arnošta z Pardubic a Karla IV., jeho žen, busty stavitelů P.Parléře a Matyáše z Arrassu)
Svatováclavská kaple
·         samostatná kaple
·         odlišná architektura, nástěnné malby, na stěnách drahé kameny a zlato
·         uložený korunovační klenoty, hrob sv. Václava
Královské mauzoleum
·         - mramorová hrobka
Kaple sv. Kříže
·         z ní vchod do krypty, kde je hrobka českých králů

POZDNÍ GOTIKA
·         složité klenby: plamenná, hvězdicová, sklípková, síťová
·         žebra někdy mají jen dekorativní funkci
·         pozdně gotické památky velmi často přecházejí do renesance
·         významní architekti
o    Matěj Rejsek (prašná Brána, chrám sv. Barbory)
o    Benedikt Riedl (Vladislavský sál, sv. Barbora)
Památky církevní
kostel Nanebevzetí Panny Marie v Mostě - původně raně gotická bazilika→ 13.st, stavba kostela začala počátkem 16. st. Z původní baziliky zůstal krypta.
Sv. Barbora
Kostel sv. Mikuláše v Lounech - stavitel Pavel z Pardubic, připomíná Riedlovo dílo

Světské
Prašná brána - na místě původní brány dvorské, dokončena v 15.st, architekt Matěj Rejsek, sochařská výzdoba (králové, andělé, čeští patroni, světci, Kristus, Panna Marie s Ježíšem). Různé druhy kleneb - hvězdová (1.patro) a síťová (2. a 3. patro)
Rytířský sál na Křivoklátě
Vladislavský sál

MALÍŘSTVÍ
·         náměty náboženské, světské jen výjimečně
·         barevnost, nápadná pestrost
·         symbolické barvy
·         vertikalita
·         tvarová stylizace→ deformace (vrcholem stylizace dvorský= krásný sloh)
·         podrobné, detailní, popisné
ó  Knižní iluminace – Velislavova bible
ó  Nástěnná malba – Strakonice, karlštejn
ó  Vitráže, mozaiky, malba na sklo
ó  Desková malba
o   Vaječná tempera
o   malba na dřevěné desky natřená křídovou barvou, nebo potažená plátnem
o   hlavně oltářní malba - anonymita
o   Mistr vyšebrodského oltáře
9 desek ze života Krista, zvěstování panně Marii, z mrtvých vstání, madona Veverská
o   Mistr Theodorik, dvorní malíř K IV.
kaple sv. Kříže, cyklus Kristovo nebeské vojsko, klanění tří králů
o   Mistr třeboňského oltáře
oboustranně pomalované desky
 Kristus na hoře Olivetské a tři světice ( kateřina, markéta, barbora), kladení do hrobu a tři světci (-jiří, řehoř, jeroným), z mrtvých vstání
o   Mistr Litoměřického oltáře
ukřižování

SOCHAŘSTVÍ
·         Velký rozvoj
·         Socha se pomalu osamostatňuje od architektury
·         Více realistické
·         Různé typy
·         portréty
·         mramor, pískovec, dřevo

·         2 hlavní typy
o    Katedrální plastika- na průčelí katedrál, kamenná, původně sloupovité a jednoduché, bez pohybu postupně se přibližovaly realitě, zobrazuje svaté, panovníky, …
o    Oltářní plastika – dřevěná, uvnitř kostela, barevná, polychromovaná, více pohybu- esovité prohnutí, gesta
§  Raná gotika- exprese, sochy nejsou efektivní, ale zdůrazňují cit
§  Vrcholná gotika- krásný/dvorský styl, silná stylizace zdokonalování
ZNAKY:
·         jednopohledové
·         polychronie (barevnost)
·         stylyzované
NÁMĚTY:
·         Ukřižování- expresivní
·         Pieta- citová, př. Pieta z Hluboké n.Vltavou (krásný styl)
·         Madona s děťátkem- př. Plzeňská, Krumlovská, z Bečova
·         Sochy svatých- př. Sv. Jiří (nádvoří pražského hradu), Sv. Jan (Týnský chrám)
Materiál - kámen, lipové dřevo- sochy se potáhly jemným plátnem, to přilnulo a pak se polychromovalo
·         postupná tendence k realismu

př. Kristus na hoře Olivetské, Olomouc, 15.st
Národní galerie v Praze
Anežský klášter (1. gotická stavba v Praze) -stálá expozice (středověké umění v Čechách a střední Evropě 1200 - 1550. České gotické umění, Německé a rakouské umění, středověké umělecké řemeslo)

Žádné komentáře:

Okomentovat