ROZDĚLENÍ:
« Egejské umění
« Řecké umění
« Římské umění
· je kolébkou evropské civilizace
Egejské umění
Rozvíjí se v egejské oblasti na jihu od Řecka
a) Kréta
· 2000 – 1600př.n.l.
· minojská kultura (král Minos)
· rozvoj palácové architektury
o bez opevnění
o složitý půdorys
· Knóssos
o nejslavnější památka
o zachovaly se jen základy
· kult býka
o býčí zápasy
o motiv býka se objevuje všude
· zlomky nástěnných maleb (býci, ptáci, delfíni, kočky,…)
· vázy – keramické, kamenné, křišťálové
· fajánsová bohyně s hady (fajánc – druh hlíny - bílá) – nahá ňadra, vysoká čepice
b) Mykény
· 1600 – 1200př.n.l.
· Peloponés
· rozvoj hradní architektury
· achátové
· hrady – mohutné zdivo (kyklopské zdivo)
· hrad v Mykénách
· Lví brána v Mykénách
· předchůdce řeckého chrámu – Megaron – obdélníková stavba ze dřeva
· hrobky – šachtové, kupolové
· kovotepectví – Agamemnonova masky
· Atreova pokladnice – H.Schliemann
Řecké umění
ZNAKY:
· racionalita = víra v lidský rozum
· klasičnost = ideál, pravidla
· témata = mytologie
· anatomie = pohledová anatomie
· kalokagathia = soulad ducha a těla
· katarze = proměna (duševní) k lepšímu
ROZDĚLENÍ:
· předdějinné – 1000 – 800př.n.l.
· archaické – 800 – 600př.n.l.
· klasické – 500 - 300př.n.l.
· helénistické – 300 – 100př.n.l.
Architektura
Chrámy
· čisté a přímé linie
· 3 druhy
o Dórský
§ nejjednodušší, nejstarší
§ neměl patku, hrubě žlábkovaný
§ hlavice – kruh = abakus
§ deska = echidus
§ nad hlavicí vodorovný překlad à architráv, vlys (článkovaný na
§ mezery = metopy a rýhy = triglify)
o Iónský
§ má patku
§ sloup je jemnější
§ spirály na horní části sloupu (beraní rohy)
§ architráv a vlys není článkovaný
o Korintský
§ podobný iónskému, ale hlavice je ozdobena listy (akantové listy)
§ nejoblíbenější
· počet sloupů rostl → sloupořadí
· půdorys – obdélník
· střecha – sedlová, vepředu tvoří trojúhelníkový štít – tympanon
· z kamene – bílý vápenec
Svatyně v Delfách (věštírna)
chrám v Ibisu
Héřin chrám – v Olympii
Parthenon – Atény (Akropolis); na počest bohyně Athény; nejslavnější
oltář – socha bohyně
Erechteion – sochařská výzdoba – zachovala se
Chrám Dia Olympského v ???
Divadla
· = amfiteátr
· Stavěn ve svahu
· Půlkruhový plácek = orchestra
· Skéna = chodbička
v Epidauru
Divadlo v Aténách
Sochařství
· nejdůležitější forma řeckého umění
· Římané – římské kopie
· lidské tělo
· nejčastěji mladé a nahé
· veřejné památky
· materiál – kámen, bílí mramor, bronz
· kultovní motiv
ARCHAICKÉ OBDOBÍ:
· kúros a karé
· kúros
o nahý mladý muž
· karé
o oděné dívky z pozvednutou rukou (barevné)
o geometrizované
o archaický úsměv
KLASICKÉ OBDOBÍ:
· Myron
o pohyb
o Discobolos
§ nejslavnější
§ atlet vrhající disk
· Polykleitos
o příručka o proporčních vztazích
o kontrabas – zatížení na jedné noze
o Doryforos – muž nesoucí kopí
o Diadumenos
· Feidiás
o sochař národa
o jeden ze 7 divů světa – socha Dia (nezachovala se)
o mravní a estetické ideály
o výzdoba Parthenonu (velké množství reliéfů; panathenajský původ)
· Praxiteles
o krása ženského těla
o socha bohyně Afrodity Knidské
o Hermés s mladým Dionýsem
HELÉNESTICKÉ OBDOBÍ:
· úpadek ideálů
· naturalismus
· socha opilé stařeny
· prudké citové stavy a pohyb
· začínají dokonale vystihovat atmosféru smrti
Niké
Venuše Milóská
Láokoón a jeho syny
Pergamonský oltář
Žádné komentáře:
Okomentovat