středa 25. května 2011

3) Antické umění jako základ evropského umění


ROZDĚLENÍ:
«  Egejské umění
«  Řecké umění
«  Římské umění
·         je kolébkou evropské civilizace

Egejské umění
Rozvíjí se v egejské oblasti na jihu od Řecka

a)    Kréta       
·         2000 – 1600př.n.l.
·         minojská kultura (král Minos)
·         rozvoj palácové architektury
o    bez opevnění
o    složitý půdorys
·         Knóssos
o    nejslavnější památka
o    zachovaly se jen základy
·         kult býka
o    býčí zápasy
o    motiv býka se objevuje všude
·         zlomky nástěnných maleb (býci, ptáci, delfíni, kočky,…)
·         vázy – keramické, kamenné, křišťálové
·         fajánsová bohyně s hady (fajánc – druh hlíny - bílá) – nahá ňadra, vysoká čepice


b)    Mykény              
·         1600 – 1200př.n.l.
·         Peloponés
·         rozvoj hradní architektury
·         achátové
·         hrady – mohutné zdivo (kyklopské zdivo)
·         hrad v Mykénách
·         Lví brána v Mykénách
·         předchůdce řeckého chrámu – Megaron – obdélníková stavba ze dřeva
·         hrobky – šachtové, kupolové
·         kovotepectví – Agamemnonova masky
·         Atreova pokladnice – H.Schliemann

Řecké umění
ZNAKY:
·         racionalita = víra v lidský rozum
·         klasičnost = ideál, pravidla
·         témata = mytologie
·         anatomie = pohledová anatomie
·         kalokagathia = soulad ducha a těla
·         katarze = proměna (duševní) k lepšímu

 ROZDĚLENÍ:
·         předdějinné – 1000 – 800př.n.l.
·         archaické – 800 – 600př.n.l.
·         klasické – 500 - 300př.n.l.
·         helénistické – 300 – 100př.n.l.

Architektura
Chrámy
·         čisté a přímé linie
·         3 druhy
o    Dórský
§  nejjednodušší, nejstarší
§  neměl patku, hrubě žlábkovaný
§  hlavice – kruh = abakus
§  deska = echidus
§  nad hlavicí vodorovný překlad à architráv, vlys (článkovaný na
§  mezery = metopy a rýhy = triglify)
o    Iónský
§  má patku
§  sloup je jemnější
§  spirály na horní části sloupu (beraní rohy)
§  architráv a vlys není článkovaný
o    Korintský
§  podobný iónskému, ale hlavice je ozdobena listy (akantové listy)
§  nejoblíbenější
·         počet sloupů rostl → sloupořadí
·         půdorys – obdélník
·         střecha – sedlová, vepředu tvoří trojúhelníkový štít – tympanon
·         z kamene – bílý vápenec
Svatyně v Delfách (věštírna)
chrám v Ibisu
Héřin chrám – v Olympii
Parthenon – Atény (Akropolis); na počest bohyně Athény; nejslavnější
oltář – socha bohyně
Erechteion – sochařská výzdoba – zachovala se
Chrám Dia Olympského v ???
Divadla
·         = amfiteátr
·         Stavěn ve svahu
·         Půlkruhový plácek = orchestra
·         Skéna = chodbička
v Epidauru
Divadlo v Aténách

Sochařství
·         nejdůležitější forma řeckého umění
·         Římané – římské kopie
·         lidské tělo
·         nejčastěji mladé a nahé
·         veřejné památky
·         materiál – kámen, bílí mramor, bronz
·         kultovní motiv
ARCHAICKÉ OBDOBÍ:
·         kúros a karé
·         kúros
o   nahý mladý muž
·         karé
o   oděné dívky z pozvednutou rukou (barevné)
o   geometrizované
o   archaický úsměv
KLASICKÉ OBDOBÍ:
·         Myron
o   pohyb
o   Discobolos
§  nejslavnější
§  atlet vrhající disk
·         Polykleitos
o   příručka o proporčních vztazích
o   kontrabas – zatížení na jedné noze
o   Doryforos – muž nesoucí kopí
o   Diadumenos
·         Feidiás
o   sochař národa
o   jeden ze 7 divů světa – socha Dia (nezachovala se)
o   mravní a estetické ideály
o   výzdoba Parthenonu (velké množství reliéfů; panathenajský původ)
·         Praxiteles
o   krása ženského těla
o   socha bohyně Afrodity Knidské
o   Hermés s mladým Dionýsem
HELÉNESTICKÉ OBDOBÍ:
·         úpadek ideálů
·         naturalismus
·         socha opilé stařeny
·         prudké citové stavy a pohyb
·         začínají dokonale vystihovat atmosféru smrti
Niké
Venuše Milóská
Láokoón a jeho syny
Pergamonský oltář


Žádné komentáře:

Okomentovat