· grafika= druh výtvarného umění – tiskne se
· rozvijí se od středověku – knihy, mapy, tisky malířů a grafiků
· První grafické tisky se objevily v Číně v 6. století. Používanou technikou byl dřevořez, pomocí něhož se tiskly náboženské amulety
· Ve 13. století se dřevěné štočky používaly k tisku na plátno
· nejvýznamnější grafikové světa – Durer, Holar, Rembrant, Rubens, Goya, Daumier, Picasso
ROZDĚLENÍ
« Volná grafika (umělecká)
o Umělec tvoří dílo dle vlastní volné představy
o jeho je námět, myšlenka i provedení
o Díla mají nejblíže k obrazům
o nejhodnotnější díla - vznikají bez vnějších vlivů.
« Užitá grafika
o k praktickým účelům
« Reprodukční grafika
o dle cizí předlohy
o rozšíření děl v grafickém přepisu
« Dekorativní grafika
o byla původní součástí nějakého knižního díla a doprovázela text
o grafika květin, ptáků, pohledy na města (jimž se říká veduty), výjevy z venkovského života …
TECHNIKY
· tisk z výšky – princip razítka – nevyryté části se nabarví a obtisknou – rýhy zůstanou bez barvy; nejstarší
o linoryt (linořez)
§ do lina – korkového nebo pvc a gumy – řeže se do nich speciálními nožíky - rydly – žlábková rydla – různý tvar
§ jednoduchý tisk – nedají se vyjádřit polotóny a jemné detaily – černobílé – žádná šedá
o dřevořez
§ řeže se do dřeva – nejkvalitnější lipové a hruškové dřevo(po létech – měkké a bez letokruhů) – podobné linorytu – ale patrná struktura dřeva
o dřevoryt
§ do tvrdého špalíku dřeva – řezané napříč – husté letokruhy – ryje se jehlami – připomíná rytinu= xylografie
§ levnější náhrada mědirytu – vzniká v 19. stol – méně vydrží – méně tisků – menší tlak – dá se tisknout v lisu nebo z ruky
· tisky z hloubky – nutný válcový hloubkotiskový lis – do vrypů se vetře barva a zbývající na nevyrytých plochách se setře (opačný princip než razítko)
o rytina
§ ryje se do kovové desky – měděné, zinkové, ocelové
§ speciální grafické jehly – vyrývají kresbu – do té pak jemnozrná hlubotisková barva – tiskne se v lisu
§ může se tisknout opakovaně – čím tvrdší plech – tím více výtisků
o suchá jehla
§ stejný postup jako u rytiny – čára je měkčí a širší – destička se musí zbrousit ze shora
§ papíry nenamáčí kvůli lepší zachycení barvy
§ měděné, hliněné, fólie
§ František Tichý
o lept
§ na kovovou destičku se nanese vrstva tzv krytu = chemicky odolná látky – vosk, parafí, pryskiřice, kalafuna, asfalt
§ po zaschnutí krycí látky – ryje se do krytu jehlou – pak aplikace kyseliny(dusičná) – vyžere v kovu místa která byla vyryta v krytu – pak tisk jako u rytiny
§ různé druhy leptu
v čárkový lept – kresba
v mezotinta – na plech kryt - ryje se speciálními brusnými šištičky a kolečky – světlejší a tmavší části – není kresba ale světla a stíny
v aquatinta – kryt ne souvisle – už s ním maluju – Švabinský a Preisig
· tisk z plochy – tisk z kamene – nic se nevyrývá
o kamenotisk = litografie
§ vápenový blok – zbrousí se aby byl rovný
§ speciální voskovou pastelkou se na něj zakresluje – pak kyselina chlorovodíková – kámen zpórovatí tam kde není kresba – pak se kamen namočí – v pórovitých místech nasákne vodou – pak barva – udrží se jen na kresbě
§ tiskne se na speciálním litografickém lisu – více tisků
§ vznik v 19. stol – mistrem Honoré Daumier – na ilustrace novin a časopisů(litografie vytlačena fotografií
o sítotisk
§ dřevěný nebo kovový rám - - napne se na něj hedvábí nebo umělý taft – položí se na stůl – něco nakreslíme plošnou technikou(jako omalovánky) – vrstav krytu na to co nechci aby tisklo – položí se na čtvrtku a potře barvou – co není natřené krytem tak prosákne barvou – tisk plakátový, ale i složitější
§ Andy Warhoul
· americká retuš = airbrush
o speciální stříkací pistolí a šablonou se nanáší barva na plochu
Žádné komentáře:
Okomentovat