Pravěk
· Kultura přírodních národů
· Umění má kultovní účel
· umělci jsou šamani, vyvolení, uznávaní, většinou starší
· Mělo přivolat déšť, úrodu, kořist…
Egypt
· Umělec je řemeslník, otrok, není uznáván- obrovské tábory otroků
· umění je neosobní
· Víra v posmrtný život- kult mrtvých
· stavby velkých staveb( pyramidy, mastaby..)
· měli velikostí a trvanlivostí zajistit přízeň bohů, nebo věčný život faraonů (synové boha Hora)
Antika
· Umělec je řemeslník
· musí dodržovat kánon (předem daný typ umění, jak má co vypadat)
· Umění stále kultovní
· Většinou anonymní umělci- mistři
· Umělci se začínají vyčleňovat až na konci gotiky.
Renesance- 15.-16.století
· Umělec je univerzální (renesanční) osobnost
· přátelí se se zadavateli( objednavateli)
· je uznáván a ceněn, např. Sandro Botticeli nebo z vrcholného období Leonardo Da Vinci, Michelangelo, Raffaelo Santi – uznávaní, ve společnosti vysoce postavení
· mají přátele mezi bohatými a vlivnými lidmi
· Doba velkého rozvoje umnění
· umnění ztrácí náboženský charakter
· poprvé se objevují mecenáši( sponzoři)
· Italská renesance je uvolněná
· Zaalpská je spíše nábožensky zaměřená
Baroko
· Umělec ve službách církve
· chudý, nepochopený společností
· je omezován (stoletá a třicetiletá válka)– proti tomu se někteří umělci bouřili, např. Petr Brandl
· V umění začínají hrát roli peníze
· umělec přestává tvořit podle sebe, ale podle mecenášů (Rembrant- Noční hlídka; velký spor, první tragédie umělců)
· Hodně našich umělců po Bitvě na Bílé Hoře emigrovalo- Karel Škréta, Jan Kupecký
· významným českým mecenášem byl v této době hrabě Špork.
19.století
· Umělec je chudý, osamělý, nepochopený společností, tzv. prokletí umělci – jejich díla získávají hodnotu až po nějaké době.
Klasicismus
· Umělec proti politice- odpovědnost za dílo
· Komplikovaná doba, revoluce
· Jacques Luis David- zapojil se do revoluce (zachránil řadu děl z Louvru), po porážce věznen
· Když se vrátil Napoleon, pracoval pro něj, po jeho svržení- vyhnanství
Romantismus
· Revoluce- umělci se stávali vězni svých mecenášů, panovníka( Eugene Delacroix, Theodor Gericault)
· Anglický romantismus- William Turner, William Blake- doceněni až ve 20. století.
Realismus
· Barbizonci- malba v plenéru
· Jean Francois Millet.
Impresionismus
· První moderní malířský směr
· Prokletí malíři
· Z počátku impresionisti= hanlivé označení novinářů- podle obraz Imprese vycházejícího slunce od Clauda Moneta
· Řada impresionistických malířů měla složité životní osudy
· Eduard Manet- Snídaně v trávě (skandál)
· Paul Gaugin
· Založili si Salón odvržených.
Symbolismus
· Umělec se začíná vyjadřovat v symbolech.
20.století 1.polovina
· Umělec získává svobodu
· je bohatý a uznávaný už za života (např. Picasso – vypracoval se z ničeho na boháče)
· období masové kultury
· války
· totalita (hodně umělců emigrovalo nebo tvořili tajně)
· nacismus (Hitler zakázal moderní umění)…
Fauvismus
Expresionismus
Kubismus
Futurismus
Dadaismus
Surrealismus
Abstrakce
2.polovina
Informel
Nová figurace
Op art
Pop art
Super realismus
Umění akce
Umělec dnes
· Umělec má absolutní svobodu
· může si dělat, co chce (pokud tím neporušuje zákon)
· Důležitý je však dostatek finančních prostředků, bez nich umělec svá díla nemůže vytvořit a následně prezentovat
· Vzniká obrovské množství výtvarných skupin a zájmových kroužků
· téměř každý se cítí být umělcem (vzniká mnoho děl pochybné kvality)
· neexistuje jednotný styl tvorby – každý tvoří v takovém stylu, jaký mu vyhovuje.
· Na trhu je obrovské množství druhů materiálů, se kterými lze pracovat, jsou dostupné každému.
Žádné komentáře:
Okomentovat