středa 25. května 2011

24) Umělec a společnost, promněny postavení umělce v dějinách kultury


Pravěk
·            Kultura přírodních národů
·            Umění má kultovní účel
·            umělci jsou šamani, vyvolení, uznávaní, většinou starší
·            Mělo přivolat déšť, úrodu, kořist…
Egypt
·            Umělec je řemeslník, otrok, není uznáván- obrovské tábory otroků
·            umění je neosobní
·            Víra v posmrtný život- kult mrtvých
·            stavby velkých staveb( pyramidy, mastaby..)
·             měli velikostí a trvanlivostí zajistit přízeň bohů, nebo věčný život faraonů (synové boha Hora)
Antika
·            Umělec je řemeslník
·            musí dodržovat kánon (předem daný typ umění, jak má co vypadat)
·            Umění stále kultovní
·            Většinou anonymní umělci- mistři
·            Umělci se začínají vyčleňovat až na konci gotiky.
Renesance- 15.-16.století
·            Umělec je univerzální (renesanční) osobnost
·             přátelí se se zadavateli( objednavateli)
·            je uznáván a ceněn, např. Sandro Botticeli nebo z vrcholného období  Leonardo Da Vinci, Michelangelo, Raffaelo Santi – uznávaní, ve společnosti vysoce postavení
·            mají přátele mezi bohatými a vlivnými lidmi
·            Doba velkého rozvoje umnění
·            umnění ztrácí náboženský charakter
·            poprvé se objevují mecenáši( sponzoři)
·            Italská renesance je uvolněná
·            Zaalpská je spíše nábožensky zaměřená
Baroko
·            Umělec ve službách církve
·            chudý, nepochopený společností
·            je omezován (stoletá a třicetiletá válka)– proti tomu se někteří umělci bouřili, např. Petr Brandl
·            V umění začínají hrát roli peníze
·            umělec přestává tvořit podle sebe, ale podle mecenášů (Rembrant- Noční hlídka; velký spor, první tragédie umělců)
·            Hodně našich umělců po Bitvě na Bílé Hoře emigrovalo- Karel Škréta, Jan Kupecký
·            významným českým mecenášem byl v této době hrabě Špork.
19.století
·            Umělec je chudý, osamělý, nepochopený společností, tzv. prokletí umělci – jejich díla získávají hodnotu až po nějaké době.
Klasicismus
·            Umělec proti politice- odpovědnost za dílo
·            Komplikovaná doba, revoluce
·            Jacques Luis David- zapojil se do revoluce (zachránil řadu děl z Louvru), po porážce věznen
·            Když se vrátil Napoleon, pracoval pro něj, po jeho svržení- vyhnanství

Romantismus
·            Revoluce- umělci se stávali vězni svých mecenášů, panovníka( Eugene Delacroix, Theodor Gericault)
·            Anglický romantismus- William Turner, William Blake- doceněni až ve 20. století.
Realismus
·            Barbizonci- malba v plenéru
·            Jean Francois Millet.
            Impresionismus
·            První moderní malířský směr
·            Prokletí malíři
·            Z počátku impresionisti= hanlivé označení novinářů- podle obraz Imprese vycházejícího slunce od Clauda Moneta
·            Řada impresionistických malířů měla složité životní osudy
·            Eduard Manet- Snídaně v trávě (skandál)
·            Paul Gaugin
·            Založili si Salón odvržených.
            Symbolismus
·            Umělec se začíná vyjadřovat v symbolech.
20.století   1.polovina
·            Umělec získává svobodu
·            je bohatý a uznávaný už za života (např. Picasso – vypracoval se z ničeho na boháče)
·            období masové kultury
·            války
·            totalita (hodně umělců emigrovalo nebo tvořili tajně)
·            nacismus (Hitler zakázal moderní umění)…

Fauvismus
Expresionismus
Kubismus
Futurismus
Dadaismus
Surrealismus
Abstrakce


                        2.polovina

Informel
Nová figurace

Op art
Pop art
Super realismus
Umění akce

Umělec dnes
·            Umělec má absolutní svobodu
·            může si dělat, co chce (pokud tím neporušuje zákon)
·            Důležitý je však dostatek finančních prostředků, bez nich umělec svá díla nemůže vytvořit a následně prezentovat
·            Vzniká obrovské množství výtvarných skupin a zájmových kroužků
·            téměř každý se cítí být umělcem (vzniká mnoho děl pochybné kvality)
·            neexistuje jednotný styl tvorby – každý tvoří v takovém stylu, jaký mu vyhovuje.
·            Na trhu je obrovské množství druhů materiálů, se kterými lze pracovat, jsou dostupné každému.

Žádné komentáře:

Okomentovat